Omologarile Euro4 si T3 pe intelesul tuturor

Probabil ca cei mai multi dintre dumneavoastra ati intalnit in ofertele noastre pentru ATV-urile Can-Am BRP unele modele care aveau in denumire T3 si ati avut ceva nedumeriri, mai ales ca producatorul are acelasi model simplu si in varianta cu T3. Vom incerca sa explicam despre ce e vorba. Inainte de asta, vom face precizarea ca exista omologare T3 si omologare Euro4. Ce presupun acestea?

La data de 1 ianuarie 2017 au intrat in vigoare normele europene care stabilesc cateva obligatii ale producatorilor si distribuitorilor in privinta motocicletelor, mopedelor, vehiculelor de tip ATV sau UTV/side-by-side. Aceste norme sunt cunoscute cel mai frecvent ca fiind EURO4 sau normele Euro4.

Aceste norme sunt cuprinse in Regulamentul UE nr. 168/2013 de omologarea si supravegherea pietei pentru vehiculele cu doua sau trei roti pentru cvadricicluri - si se refera la:

- dotarea cu sistem de franare ABS a vehiculelor cu doua sau trei roti, dar si cele tip ATV, atunci cand motoarele sunt mai mari de 125cc; cele cu cilindree sub 125cc trebuie echipate cu sistem de franare combinat si CBS.

- dotarea standard cu luminile legate automat la contact, astfel incat sa ramana aprinse pe toata durata in care motorul este pornit.

- motoarele trebuie sa indeplineasca anumite standarde de emisii si zgomot, fiind obligatorie dotarea cu catalizatorii responsabili de a tine nivelul de emisii sub cel prevazut si sistemul de evacuare de asemenea fiind obligatoriu dotat cu amortizoare de sunet.

- dotarea obligatorie a vehiculelor de tip ATV/UTV cu diferentiale blocabile, atat pe fata, cat si pe spate.

- instalarea unui limitator de viteza, pe cat posibil din fabrica.

In privinta omologarii T3, Directiva 2007/46/CE precizeaza: categoria T3 inseamna: - tractoare cu roti, a caror viteza maxima constructiva nu depaseste 40 km/h, iar masa proprie este mai mica sau egala cu 600 kg. De altfel, omologarile T3 nu sunt un lucru nou, ele existand deja in legislatia romana privind circulatia pe drumurile publice.

Atunci cand producatorul, indiferent de unde provine, urmareste desfacerea produselor sale pe piata europeana, in contextul prevederilor legale, are obligatia sa recurga la modificarile impuse, in vederea omologarii. Aceasta omologare poate fi conform Euro4, cu respectarea conditiilor mentionate, ori poate fi omologare T3.

In mod logic, producatorul poate avea trei variante: a/ realizarea unui model cu respectarea conformitatii fata de normele Euro4, b/ lasarea aproape neschimbata a modelului, asa cum a fost fabricat anterior anului 2017, doar cu interventia limitatorului de viteza, astfel ca poate fi omologat T3 si c/ poate sa scoata acelasi model pe piata, in ambele versiuni, insa cu specificatii tehnice diferite si performante diferite, dar si pret diferit.

Deci, omologarile T3 si Euro4 sunt in sarcina producatorului, organismele abilitate precum R.A.R. (Registrul Auto Roman) avand ca sarcina verificarea conformitatii produsului in categoria de omologare prevazuta de producator, de regula prin confruntarea vehiculului cu COC-ul (certificatul de confirmare a originalului si certificate of conformity).

Insa ce inseamna concret pentru cel care isi achizitioneaza un vehicul tip ATV/UTV acest lucru?

  1. Atentie! Trebuie inteles ca exista modele inmatriculabile si modele neinmatriculabile; in cazul modelelor inmatriculabile, acestea au omologare T3 sau Euro4, pe cand modelele neinmatriculabile (in general acelea pentru competitii sportive), nu au omologare
  2. Un model al unui producator poate exista fie intr-o forma, fie in alta, fie in ambele versiuni;

      2.1 atunci cand producatorul opteaza pentru un model de vehicul omologabil Euro4, acesta va trebui sa fie dotat cu diferential blocabil, cu motor cu catalizator, cu lumini care functioneaza permanent cat functioneaza motorul

     2.2 atunci cand producatorul opteaza pentru un model de vehicul omologabil T3, acestea pot sa lipseasca, insa e nevoie ca acest model sa fie mai mic sau egal cu 600 kg si sa aiba limitator de viteza

     2.3 atunci cand producatorul va lansa modelul in ambele variante de omologare, cumparatorul va avea drept de optiune in functie de dorintele sale si nu va putea impune una dintre variante

  1. Ambele versiuni se inmatriculeaza, diferenta fiind ca modelul cu Euro4 va fi inmatriculat la politie si va primi numere negre, in timp ce modelul omologat T3 se va inmatricula la primaria din raza teritoriala a domiciliului proprietarului si acesta va obtine numere galbene (de fapt, tot negre, dar pe fond galben).
  2. In mod logic, tot ceea ce depaseste 600 kg si are viteza superioara, poate fi inmatriculat numai daca este conform cu normele Euro4.
  3. In lipsa unor prevederi concrete si precise, vehiculele ATV/UTV inmatriculate la politie sau inscrise la primarie, nu au restrictii suplimentare la circulatia pe drumurile publice, fata de cele existente (nu au voie pe autostrazi si pe anumite drumuri europene cu restrictii speciale). Nu este exclus ca pe viitor, vehiculele omologate T3 si asociate tractoarelor sa fie restrictionate.

Te-ar putea interesa si:

Ghid pentru intretinerea si accesorizarea ATV-ului pe timp de iarna

Lunile de vara sunt, de obicei, cele mai cautate de iubitorii sporturilor in aer liber, inclusiv de cei pasionati de ATV-uri sau SSV-uri. Totusi, un numar tot mai mare de pasionati ai offroad-ului isi doresc sa isi testeze vehiculul 4x4 pe zapada. Da...

Citeste mai mult